dimecres, de març 21, 2012

Dia mundial de la poesia 21-03-2012 - VILAWEB



Dia Mundial de la Poesia amb 'Quatre paraules' de Narcís Comadira

Més d'una cinquantena d'actes a tots els Països Catalans
Narcís Comadira diu: 'I em diu: tu escriu amor / pel món i pel país / i per aquesta llengua / que es mor i et trenca l’ànima: / veuràs que encara pots / fer aquest i mil poemes.' És el final del poema inèdit 'Quatre paraules' que Comadira ha escrit per encàrrec de la Institució de les Lletres Catalanes per al Dia Mundial de la Poesia (#dmpoesia). Un poema, traduït a vint llengües (full, pdf), que es llegirà pertot arreu (relació de poblacions). Des del 2007 la Institució i UnescoCatorganitzen aquesta diada que se celebra a tot el món.
Quatre paraules
Mig en somnis, un àngel
se m’apareix i em tempta:
escriu, fes un poema.
Vull treure-me’l de sobre,
vull dormir el son dels justos,
o el son dels pecadors,
m’és igual. Vull dormir.
Però ell insisteix.
Té, diu: quatre paraules:
món, país, llengua, amor.
I afegeix: gairebé
ja t’he fet el poema.
Jo li dic: si escric món,
bé hi hauré d’afegir
desastres, fam i guerres.
Si escric país, ja entro
al territori foll
de l’ésser i dels fantasmes.
I si escric llengua, veus?,
el dolor em trenca l’ànima.
No puc escriure més.
I em diu: tu escriu amor
pel món i pel país
i per aquesta llengua
que es mor i et trenca l’ànima:
veuràs que encara pots
fer aquest i mil poemes.
(Narcís Comadira)
L'Associació Tarragona Literària celebrarà el Dia Mundial de la Poesia amb aquestes activitats: un poemarató, lectura de poesia adreçada als infants, i 'Veus poètiques', un recital a càrrec de les veus poètiques del Camp de Tarragona. 

A Andorra el poeta Enric Casasses farà un recital poètic acompanyat de Teresa Colom i de Manuel Gilbert. L’acte també servirà per presentar el primer número de la col·lecció Entrelletres.

L'acte central del Dia Mundial de la Poesia, amb el poeta Narcís Comadira, es farà als Jardins del Palau Robert de Barcelona, a les 18.30.